ΥΠΑΡΧΕΙ ΣΟΒΑΡΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΜΕ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΩΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ
ΥΠΑΡΧΕΙ ΣΟΒΑΡΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΜΕ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΩΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ
Του Παναγιώτη Τελεβάντου
============
Ενα οξυνούστατο κείμενο, που ανατέμνει την τραγωδία του μαθήματος των θρησκευτικών, παρατίθεται στη συνέχεια.
Ούτε που έπρεπε να συζητούμε αν το μάθημα των θρησκευτικών πρέπει να έχει θρησκειολογικό ή ορθόδοξο περιεχόμενο. Ασφαλώς και πρέπει να έχει ορθόδοξο περιεχόμενο. Σε Ορθόδοξους - στη συντριπτική τους πλειοψηφία - μαθητές απευθύνεται, αλλά και σε όσους άλλους θέλουν να ενσωματωθούν στην κουλτούρα και στον πολιτισμό της Ελληνισμού.
Κανείς δεν κατανοεί πολιτιστικά την Θαυλάνδη αν δεν ξέρει τι είναι ο Βουδισμός. Κανείς δεν κατανοεί τον πολιτισμό των Ινδιών αν δεν ξέρει τι είναι ο Ινδουισμός. Κανείς δεν μπορεί να κατανοήσει τον πολιτισμό των ΗΠΑ αν δεν ξέρει τι είναι ο Προτεσταντισμός και κανείς δεν μπορεί να κατανοήσει τον Ελληνισμό αν δεν σπουδάσει την Ορθοδοξία.
Δεν θέλουν να ενσωματωθούν και να κατανοήσουν τι σημαίνει Ελληνισμός οι αυριανοί πολίτες της Ελλάδας τα παιδιά των οικονομικών μεταναστών;
Υπάρχει κάτι άλλο που πρέπει να συζητηθεί. Και αυτό είναι ο στυγνός και γνωσιολογικός χαρακτήτας των θρησκευτικών όπως διδάσκονται σήμερα. Επικέντρωση στα επουσιώδη. Αναλυτικά προγράμματα, στόχοι, αποστήθιση, διαγωνίσματα, εξετάσεις, κτλ. Οχι συνάντηση με το Χριστό και την Εκκλησία. Οχι μύηση στην Ορθοδοξία. Οχι εισαγωγή στα μυστήρια της Εκκλησίας.
Χρειάζονται ριζικές αλλαγές στο μάθημα των θρησκευτικών.
Γνώρισα θεολόγους που δεν έδωσαν τίποτα το ουσιαστικό στα παιδιά. Γνώρισα όμως και θεολόγους που χρησιμοποιούν την έδρα για μάθουν τα παιδιά να προσέυχονται, για να δέσουν τους μαθητές τους με την Εκκλησία, θεολόγους που ενέπνευσαν ανθρώπους να αγαπήσουν τον Χριστό, την Παναγία και τους Αγίους, που αργότερα έγιναν ιερείς, μοναχοί και χριστιανοί ευλαβείς οικογενειάρχες.
Αυτούς τους δασκάλους των θρησκευτικών χρειάζεται η παιδεία με τα ανάλογα βιβλία που θα εμπνέουν τους μαθητές. Ανθρώπους πίστεως που θα μπορέσουν να κλονίσουν τα θεμέλια της περιρρέουσας σχετικοκρατίας της μετανεωτερικότητας και να μιλούν για τον Ενα ου έστι χρεία! Τον Χριστό τον μόνο αληθινό Θεό και Σωτήρα του κόσμου.
Ας είμαστε ειλικρινείς. Ποιος μαθητής σκοτίστηκε να μάθει τα περί Ινδουισμού και τη Θεά Κάλι και τον ελέφαντα μεγαλοδύναμο Θεό Γκανέσα;
Θυμάμαι, όταν δίδασκα παιδιά της Β΄ Λυκείου θρησκειολογία, ότι οι μαθητές δυσανασχετούσαν επειδή έπρεπε να ασχολούνται με πράγματα που ουσιαστικά δεν τους ενδιέφεραν.
Το ίδιο συνέβαινε και με το μάθημα της θρησκειολογίας στο πανεπιστήμιο. Παρόλον ότι Καθηγητής μας ήταν ο σημερινός Αρχιεπίσκοπος Αλβανίας Αναστάσιος - ένας κληρικός που ενέπνεε σεβασμό και αγάπη στους φοιτητές του - κανείς ουσιαστικά δεν ενδιαφερόταν για το μάθημά του επειδή δεν αφορούσε την πίστη μας. “Τα εκατό ωραιότατα ονόματα του Αλλάχ”, όπως έλεγε ο Μακαριότατος και “ο καυτός ήλιος της Αραβικής ερήμου” δεν μπορούσαν να συγκινήσουν τις καρδιές των φοιτητών.
Θυμάμαι ακόμη με ποια λαχτάρα άκουγαν οι μαθητές τους βίους των αγίων και τις διηγήσεις για τις σύγχρονες άγιες μορφές, την ανάλυση της θεολογίας των βυζαντινών εικόνων και πόσο ενθουσιασμό έδειχναν για απολογητικά θέματα και για τις συζητήσεις που είχα με άθεους, αιρετικούς και αλλόθρησκους που αποδείκνυαν την ολοκληρωτική υπεροχή της Ορθοδοξίας.
Horribile dictu! Οσο πιο πολύ παραγνώριζα τα αναλυτικά προγράμματα και τα σχολικά εγχειρίδια τόσο περισσότερο μπορούσα να μιλήσω στις ψυχές των παιδιών.
Αυτή είναι η προσωπική μου εμπειρία. Μήπως δεν είναι και η εμπειρία όλων των θεολόγων;
Για δέστε τι όμορφα που τα λέγει όλα αυτά η πιο κάτω ιστορία...
*****
Ο ΙΗΣΟΥΣ ΚΑΙ ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ. ΜΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ...
Mια ιστορία (παρ' ανωνύμου) διδακτική *....
================
Βλέποντας το πλήθος των ανθρώπων να τους ακολουθεί, ο Ιησούς ανέβηκε στο βουνό. Μόλις κάθισε, οι μαθητές του κάθισαν κι αυτοί γύρω του. Σήκωσε τότε τα μάτια του προς τους ουρανούς και είπε:
- Μακάριοι οι πτωχοί τω πνεύματι διότι σ’ αυτούς ανήκει η βασιλεία των ουρανών. Μακάριοι αυτοί που υποφέρουν γιατί αυτοί θα παρηγορηθούν. Μακάριοι οι πραείς γιατί αυτοί θα κληρονομήσουν τη γη...
Όταν τελείωσε ο Ιησούς, ο Πέτρος ρώτησε:
- Πρέπει να τα γράψουμε όλα αυτά;
Ο Ανδρέας ρώτησε:
- Πρέπει να τα μάθουμε όλα αυτά;
Ο Ιάκωβος:
- Και πρέπει να τα μάθουμε απέξω;
Ο Φίλιππος πρόσθεσε:
- Είναι πολύ δύσκολα.
Ο Ιωάννης είπε:
- Δεν έφερα χαρτί.
Ο Θωμάς είπε:
- Δεν έφερα στυλό.
Ανήσυχος, ο Βαρθολομαίος ρώτησε:
- Την επόμενη φορά θα έχει και τεστ;
Ο Μάρκος ρώτησε χαμηλόφωνα το διπλανό του:
- Με ποιο «ι» γράφεται η λέξη «πραείς»;
Ο Ματθαίος σηκώθηκε και έφυγε χωρίς να περιμένει τους άλλους, λέγοντας δυνατά:
- Πάω στην τουαλέτα.
Ο Σίμων κοίταξε το ρολόι του και σχολίασε:
- Όπου να ναι, χτυπάει.
Τέλος, ο Ιούδας ρώτησε το Δάσκαλο:
- Κύριε, μπορείς να επαναλάβεις αυτό που είπες για τους φτωχούς;
Εκείνη τη στιγμή πλησιάζει τον Ιησού ένα μέλος της Επιτροπής για την Εκπαιδευτική Πολιτική του Κράτους και τον ρωτά:
- Κύριε, αναρωτηθήκατε μεταγνωστικά για το σημερινό σας μάθημα;
- Ποιος ήταν ο σκοπός και οι επιμέρους στόχοι της σημερινής σας διδασκαλίας;
- Ποιες ήταν οι αντικειμενικές δυσκολίες που αντιμετώπισαν στη μάθησή τους οι μαθητές σας;
- Ποιες ικανότητες και δεξιότητες ανέπτυξαν και ποιες συμπεριφορές υιοθέτησαν οι μαθητές σας με το σημερινό μάθημα;
- Προβληματιστήκατε για την αποχώρηση του μαθητή σας;
- Γιατί δε μοιράσατε εποπτικό υλικό στο σημερινό σας μάθημα;
- Γιατί δε χρησιμοποιήσατε ομαδοσυνεργατική διδασκαλία;
- Γιατί δε χρησιμοποιήσατε τεχνικές εκπαίδευσης ενηλίκων: εργασία σε ομάδες, παιχνίδι ρόλων κλπ;
- Γιατί χρησιμοποιήσατε μετωπική διδασκαλία; Θεωρείτε ότι ήταν η καταλληλότερη;
Σ’ αυτό το σημείο, ο Ιησούς γονάτισε σε ένα βράχο και έκλαψε...
___________________
- Μας κοινοποιήθηκε από συναδέλφους και, ειλικρινά, επειδή μας άρεσε, ως περιέχουσα πολλά - κι' επίκαιρα - διδακτικά μηνύματα, την αναδημοσιεύουμε
ΠΗΓΗ:
Θεολογικό ιστολόγιο της Λάρισσας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου